TRYGG-HANSAS ARBETE BIDROG TILL GLOBENS NAMN­BYTE

Att Globen byter namn till Avicii arena är det nog många som noterat. Men att Trygg-Hansa är med och åstadkommer namnbytet är kanske inte lika känt.

 

 

Globen, eller Ericsson Globe som är det formella namnet, döptes om i vår. Det nya namnet, Avicii arena, efter den framlidne artisten Tim Bergling ska erinra om hur viktigt det är med psykisk hälsa bland unga.

Bakom namnbytet står ett samarbete mellan stiftelsen Tim Bergling Foundation och Trygg-Hansa. Även byggvaruhuskedjan Bauhaus är med.

Med en höjd på 85 meter är Globen världens största sfäriska byggnad. I och med namnbytet blir byggnaden symbol för ungas psykiska välmående.

”Initiativet ska ge unga verktyg och kunskap för att må bättre, samtidigt som vuxna ska bli mer medvetna om den utbredda problematiken med psykisk ohälsa bland unga. Målsättningen är att genomföra insatser i hela landet, men även aktiviteter inne på arenan” skriver Trygg-Hansa i ett pressmeddelande.

Att försäkringsbolaget är med i detta samarbete beror på att Trygg-Hansa ser psykisk ohälsa bland unga som en av samhällets största utmaningar.

Bolaget ”vill öka kunskapen och förståelsen för ungas psykiska hälsa, men vi vill också bidra med konkreta verktyg som hjälper unga att må bättre. Inom det här initiativet lägger vi vårt fokus på att ge unga verktyg att påverka hur de mår, förståelse för vad som är psykisk ohälsa samt kunskap om var och när de kan söka stöd. Vi vill visa Sveriges unga att vuxenvärlden lyssnar och bryr sig om” kommenterar Hanna Axelsson, kommunikations- och marknadschef på Trygg-Hansa.

Tim Bergling, med artistnamnet Aviici, kämpade med psykisk ohälsa och gick bort 2018, endast 28 år gammal.