IF SKÄRPER HÅLL­BAR­HETS­KRAV

If meddelade nyligen att man ställer hållbarhetskrav på sina större företagskunder.

 

Det betyder att de kunder som inte lever upp till FN-principer om mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och anti-korruption nu uppmanas antingen till åtgärder eller till att hitta ett annat försäkringsbolag. Det skriver Sak & Liv.

Om en företagskund inte lever upp till en eller flera av FN-principerna, kommer företaget att kontaktas och uppmanas att åtgärda situationen. Om kunden inte vill eller klarar av att förändra kan den komma att behöva byta försäkringsbolag. Hittills har ett mindre antal företagskunder informerats om att deras ESG-värdering inte är tillfredsställande. Ingen kundrelation har ännu avslutats helt.

– Företag som informeras kommer naturligtvis att ha möjlighet att åtgärda situationen, och vi ser redan att kunder som vi har tagit kontakt med gör sitt bästa för att genomföra förbättringar på de områden där de fått anmärkningar. Vi fokuserar nu på våra stora kunder. Det är viktigt att understryka att detta inte handlar om huruvida företag har dieselbilar i sin fordonsflotta. Det handlar om att försvara mänskliga rättigheter, goda arbetsvillkor och miljön, samt att motverka korruption, säger Ifs koncernchef Morten Thorsrud till Sak & Liv.