MISSA INTE ATT ANVÄNDA FORENAS RÅDGIV­NING

Ofta räcker det med en kontakt för att få svar och kunna gå vidare med ett problem. I en del fall kan rådgivningen lotsa dig vidare till rätt resurs.

 

Alla medlemmar i Forena är välkomna att ringa eller mejla in sina frågor. Jobbsökande i försäkringsbranschen får också gärna höra av sig om lönestatistiken för branschen, även om de inte är medlemmar ännu.

Just nu handlar många samtal och mail vi får om frågor som uppstår på grund av coronavirusets spridning. En del svar kan du hitta själv i vår FAQ.

Forenas rådgivning är öppen måndag-torsdag klockan 09:00-11:30 samt 12:30-16:00, dessutom på fredagar klockan 09:00-11:30. Medlemmar kontaktar Forenas rådgivning via e-post får svar som ett säkert meddelande under ”Mina meddelanden” på Forenas webbplats.

OFTAST BESVARAR VI FRÅGOR OM LÖN

Hälften av lönefrågorna kommer från personer som söker nytt jobb och vill få kläm på vad som är ett rimligt löneanspråk. Många vill också ha tips om hur man bäst löneförhandlar. En fjärdedel av de lönerelaterade frågorna handlar om dialogen med chefen och om rättvisefrågor. De så kallade VY-koderna, som används för att samla och strukturera lönestatistiken i försäkringsbranschen, väcker också en del frågor.

UPPSÄG­NING ÄR DET NÄST VANLI­GASTE

13 procent av inkommande frågor handlar om uppsägningstid vid egen uppsägning eller om regelverket vid arbetsbristuppsägningar från arbetsgivarens sida. Här finns även frågorna om rätten till omställningsstöd och om utköp.

Andra vanligt förekommande frågor är arbetsanpassning och rehabilitering (6 procent av frågorna), arbetstid (6 procent), arbetsmiljö (4 procent), semester (4 procent), föräldra- eller studieledighet (4 procent), tjänstepension (4 procent) och sjukskrivning (3 procent).

Den återstående tredjedelen av de inkomna samtalen och mailen handlar om andra saker, till exempel provanställning, regelverket kring visstidsanställning, disciplinpåföljder eller Forenas inkomstförsäkring.

KVINNOR ANVÄNDER RÅDGIV­NINGEN MEST

Kanske är kvinnor bättre på att be om hjälp när de känner sig osäkra? 62 procent av de som kontaktar Forenas rådgivning är kvinnor, återstående 38 procent är med män. En femtedel av frågorna kommer från Forenas förtroendevalda. Övriga 80 procent är medlemmar och icke-medlemmar.

Statistiken som vi använder oss av i den här texten bygger på 183 kontakter perioden 5 september - 24 oktober.