HJÄLP TILL SJÄLV­HJÄLP FÖR FÖRSÄKRINGSKUNDER

Försäkringsbolagen har under de senaste åren arbetat med att förenkla och kundanpassa sin kommunikation och tydliggöra försäkringsprodukternas innehåll.

Anna-Karin Baltzari Danfors, chef Konsumenternas Försäkringsbyrå

 

De kunder som ändå tycker att försäkringar är en svår produkt kan få hjälp av Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Konsumenternas Försäkringsbyrå är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och branschorganisationen Svensk Försäkring som huvudmän. Myndigheterna har majoritet i stiftelsens styrelse. Försäkringsbyrån har funnits sedan 1979 och mottar årligen ca 11 000 mail och telefonsamtal från privatpersoner. Webbplatsen är välbesökt.

-Vi ger i första hand försäkringskunden hjälp till självhjälp. Ibland får vi samtal från kunder som känner att en skada bedömts orättvist. Ofta handlar det om missförstånd och vi kan hjälpa till att förklara försäkringsbeslutet, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrån.

De vanligaste frågorna rör barn-, hem och bilförsäkringar. Just nu inkommer det också extra mycket frågor om villkoren i olika reseförsäkringar. Alla inkomna frågor registreras och analyseras. Därefter ser Konsumenternas Försäkringsbyrå till att informationen om kundernas frågor och problem når försäkringsbolagen.

-Vi har ett bra samarbete med branschen och en kontinuerlig dialog. Vi ger dem informationen så att de kan utvecklas och förbättras.

En uppskattad tjänst för många försäkringstagare är också byråns oberoende jämförelser av försäkringar där innehållet i bolagens olika produkter har värderats och poängsatts.

-Numera finns många jämförelsesajter på marknaden, men vi är oberoende och utan vinstintresse, så vi vill givetvis nå ut och att konsumenterna ska använda sig av oss.  

Men vad tycker försäkringsbolagen om att ni poängsätter deras produkter?

-Ibland får vi motivera hur vi har tänkt när vi har satt våra poäng, men vi står för vår bedömning och har enbart konsumenternas intressen och behov i fokus. Oftast tycker försäkringsbolagen att återkopplingen är bra och att vi är transparanta, men det har hänt att vi har fått sätta ner foten, säger Anna-Karin Baltzari Danfors.