Grafisk profil och logo­­typ

Grafisk formgivning är ofta en fråga om tycke och smak. Men en grafisk profil är att betrakta som en affärsstrategi.

Den grafiska profilen är Forenas "ansikte" utåt och det yttre kännetecknet på våra aktiviteter.

Vi består av många lokala klubbar och sektioner, som alla tillsammans utgör facket Forena. Men vi vill att alla ska känna igen Forena, oavsett var man befinner sig. Genom att konsekvent använda den grafiska profilen, blir det lätt att se att det är Forena som är avsändaren.

Den grafiska profilen stärker Forenas identitet och varumärke!

Internt är den grafiska profilen viktig för att stärka samhörigheten mellan alla medlemmar och förtroendevalda, över bolagsgränserna.

En grafisk profil brukar innehålla bestämmelser kring logotyp, typsnitt, färger och bilder. Allt material som tas fram för Forena - båda lokalt och centralt - ska följa Forenas grafiska profil. Det gäller såväl trycksaker från kansliet, som lokalt tillverkade affischer. Det betyder att det inte är fritt fram att välja till exempel typsnitt, färger och bilder.

Forenas personuppgiftspolicy gäller inte när du klickar på länkarna ovan eftersom du kommer till en extern webbplats.

Hjälp och frågor

Med Forenas kommunikationsverktyg kan du som är förtroendevald i Forena skapa material som affischer, flyers, inbjudningar med mera och samtidigt följa Forenas visuella identitet, samt läsa mer om hur Forena ska se ut när det gäller färg och form.

Forenas personuppgiftspolicy gäller inte när du klickar på länken ovan eftersom du kommer till en extern webbplats.

Har du som förtroendevald frågor eller behöver hjälp kan du kontakta Annis Prhat, kommunikationsansvarig, på telefon 08-791 17 46, e-post annis.prhat(a)forena.se.

En fullständig manual för leverantörer (formgivare, tryckerier med flera) hittar du här.

Forenas personuppgiftspolicy gäller inte när du klickar på länken ovan eftersom du kommer till en extern webbplats.