Hoppa till huvudinnehållet

Grafisk profil

Grafisk formgivning är ofta en fråga om tycke och smak. Men en grafisk profil är att betrakta som en affärsstrategi.

Den grafiska profilen är Forenas "ansikte" utåt och det yttre kännetecknet på våra aktiviteter.

Vi består av många lokala klubbar och föreningar, som alla tillsammans utgör facket Forena. Men vi vill att alla ska känna igen Forena, oavsett var man befinner sig. Genom att konsekvent använda den grafiska profilen, blir det lätt att se att det är Forena som är avsändaren.

Den grafiska profilen stärker Forenas identitet och varumärke!

Internt är den grafiska profilen viktig för att stärka samhörigheten mellan alla medlemmar och förtroendevalda, över bolagsgränserna.

En grafisk profil brukar innehålla bestämmelser kring logotyp, typsnitt, färger och bilder. Allt material som tas fram för Forena - båda lokalt och centralt - ska följa Forenas grafiska profil. Det gäller såväl trycksaker från kansliet, som lokalt tillverkade affischer. Det betyder att det inte är fritt fram att välja till exempel typsnitt, färger och bilder.

Hjälp och frågor

I den grafiska manualen kan du som till exempel förtroendevald i Forena läsa mer om Forenas grafiska profil.

Har du som förtroendevald frågor eller behöver hjälp - med att till exempel ta fram affischer eller annat material - kan du kontakta Annis Prhat, telefon 08-791 17 46, e-post annis.prhat(a)forena.se.

En fullständig manual för leverantörer (formgivare, tryckerier med flera) går att få genom att kontakta Annis Phrat, telefon 08-791 17 46, e-post annis.prhat(a)forena.se.