Alla medborgare kommer i kontakt med försäkringsbranschen och dem som arbetar i den. Branschen ska ha ett högt förtroende hos allmänhet och andra intressenter som exempelvis näringsliv och idéburen sektor.
Försäkringsföretag ska regleras och kontrolleras på ett sätt att såväl samhällsnytta som konsumentskydd uppstår. Oseriösa aktörer som inte tar det gemensamma ansvaret ska tvingas ändra sitt beteende eller slås ut och inte konkurrera med de företag som följer regelverken.
Försäkringsbranschen ska regleras på ett ändamålsenligt sätt. Reglerna ska utformas så att de får den effekt som avsetts och de ska inte skapa orimliga förutsättningar för dem som arbetar i försäkringsbranschen. Regelverk och lagar ska inte heller inkräkta på arbetsgivarnas och arbetstagarnas möjligheter att utforma regler genom kollektivavtal.
Försäkringsmarknaden har goda förutsättningar till att verka i marknader som inte stannar vid landsgränser. Försäkringsbranschen i Sverige måste kunna konkurrera på samma villkor som försäkringsbolag i andra länder. Gemensamma regelverk på exempelvis EU-nivå eller bilaterala avtal är ofta nödvändiga.
Regelverk och tillämpning av dem ska präglas av hög rättssäkerhet och systemen ska vara förutsägbara. Att företrädare för dem som arbetar i branschen bereds plats för dialog och inflytande vid införande, utvärdering och förändring av regelverk är för Forena en självklarhet.
Beskattning av försäkringsverksamhet ska vara ändamålsenlig och rättvis. På grund av den internationella konkurrens som finns inom försäkringsbranschen är det önskvärt att beskattning inte leder till orimliga konkurrensvillkor mellan nationsgränser, framförallt inom EU/EFTA-området, men behov av andra bilaterala skatteöverenskommelser kan också behövas.
Digitaliseringen av försäkringsbranschen har genom lång tid lett till en, i huvudsak, positiv utveckling. För att utvecklingen ska vara fortsatt positiv krävs att digitaliseringens utmaningar hanteras med stor öppenhet av branschens intressenter. Det gäller såväl affärsmässiga, regulatoriska och etiska överväganden.
FORENA ANSER ATT
- De kunskaper som arbetstagarna i försäkringsbranschen har är ett viktigt underlag vid beslut om nya eller förändrade regler i försäkringsbranschen.
- De regler som bestämmer hur försäkringsverksamhet bedrivs ska ge den effekt de är avsedda för, med hänsyn tagen till så väl kunder som arbetstagare.
- Företag som verkar inom försäkringsbranschen ska ta ett brett ansvar för att skapa en bransch med högt förtroende och långsiktigt hållbara affärsmodeller som tar hänsyn till såväl ägare, kunder, samhälle och anställda.