Hoppa till huvudinnehållet

Missa inte att använda Forenas rådgivning

Forenas rådgivning är en medlemsförmån som du inte ska missa att använda dig av. Tjejerna frågar dubbelt så ofta som killarna. Vanligast är frågorna om lön.

Plånbok

Ofta räcker det med en kontakt för att få svar och kunna gå vidare med ett problem. I en del fall kan rådgivningen lotsa dig vidare till rätt resurs.

Alla medlemmar i Forena är välkomna att ringa eller mejla in sina frågor. Jobbsökande i försäkringsbranschen får också gärna höra av sig om lönestatistiken för branschen, även om de inte är medlemmar ännu.

Just lönefrågor är också det ämnesområde som är vanligast för de som kontaktar Forenas rådgivning. Under september och oktober handlade 22 procent av samtalen eller mailen på ett eller annat sätt lön.

Flest frågor om lön

Hälften av dessa lönefrågorna kommer från personer som söker nytt jobb och vill få kläm på vad som är ett rimligt löneanspråk. Många vill också ha tips om hur man bäst löneförhandlar. En fjärdedel av de lönerelaterade frågorna handlar om dialogen med chefen och om rättvisefrågor. De så kallade VY-koderna, som används för att samla och strukturera lönestatistiken i försäkringsbranschen, väcker också en del frågor.

Uppsägning är det näst vanligaste

13 procent av inkommande frågor handlar om uppsägningstid vid egen uppsägning eller om regelverket vid arbetsbristuppsägningar från arbetsgivarens sida. Här finns även frågorna om rätten till omställningsstöd och om utköp.

Andra vanligt förekommande frågor är arbetsanpassning och rehabilitering (6 procent av frågorna), arbetstid (6 procent), arbetsmiljö (4 procent), semester (4 procent), föräldra- eller studieledighet (4 procent), tjänstepension (4 procent) och sjukskrivning (3 procent).

Den återstående tredjedelen av de inkomna samtalen och mailen handlar om andra saker, till exempel provanställning, regelverket kring visstidsanställning, disciplinpåföljder eller Forenas inkomstförsäkring.

Kvinnor använder rådgivningen mest

Kanske är kvinnor bättre på att be om hjälp när de känner sig osäkra? 62 procent av de som kontaktar Forenas rådgivning är kvinnor, återstående 38 procent är med män. En femtedel av frågorna kommer från Forenas förtroendevalda. Övriga 80 procent är medlemmar och icke-medlemmar.

Uppskattningsvis 250 mejl och telefonsamtal inkom under september och oktober. Statistiken som vi använder oss av i den här texten bygger på 183 kontakter perioden 5 september - 24 oktober.

Forenas rådgivning är öppen måndag-torsdag klockan 09:00-11:30 samt 12:30-16:00, dessutom på fredagar klockan 09:00-11:30. Medlemmar kontaktar Forenas rådgivning via e-post får svar som ett säkert meddelande under ”Mina meddelanden” på Forenas webbplats.