Hoppa till huvudinnehållet

Kontaktombudsansvarig

I dagsläget finns rollen som kontaktombudsansvarig inom vissa förenings- och klubbstyrelser.

Flertalet har en väl etablerad rollbeskrivning och tydliga arbetsuppgifter. Behöver ni hjälp med att utforma rollen hittar ni tips och förslag på denna sida.

Vem kan bli kontaktombudsansvarig?

För att bli kontaktombudsansvarig behöver du vara förtroendevald till en förenings- eller klubbstyrelse, exempelvis som styrelseledamot. Det är ni internt i styrelsen som bestämmer vem som får uppdraget som kontaktombudsansvarig, och för att trivas i uppdraget är det bra om du gillar att arbeta kommunikativt och samordnande.

Vad innebär rollen?

Som kontaktombudsansvarig har du en arbetsledande funktion inom området. Du ser till att styrelsen tar ett gemensamt ansvar för kontakt med kontaktombuden, men du genomför inte alla uppgifter på egen hand utan har snarare ansvaret att föra upp kontaktombuds åsikter och upplevelser på styrelsens dagordning.

Förslag på uppgifter för dig som kontaktombudsansvarig är exempelvis att säkerställa:

  • Stöd till kontaktombud lokalt och att regelbundna möten mellan dessa arrangeras.
  • Att kontaktombudens synpunkter och frågor kommuniceras till styrelsen.
  • Ett aktivt arbete i rekrytering av nya kontaktombud.
  • Att lokala kontaktombud utbildas och förses med nödvändig och aktuell information löpande under året.
  • Att kontaktombud inkluderas i lokala fackliga aktiviteter, exempelvis under Forenaveckorna.

Registrera ditt uppdrag

Som kontaktombudsansvarig kan du nu registreras i det uppdraget i Forenas medlemsregister. Du kommer då att få relevanta utskick från Forenas kansli inför särskilda event och i samband med Forenaveckorna. Prata med din ordförande eller medlemsregisteransvarig för att få uppdraget registrerat i er RMS.